4 החוקים להצלחה בשיווק באינטרנט (ובעסקים בכלל)

הכוונה מתחילה הכל

הכוונה (Intention) – החוק הראשון בשיווק באינטרנט (ולא רק בשיווק)

The law of intention – חוק הכוונה, החוק אומר שלהתכווננות שלנו יש חלק משמעותי ונכבד מאוד בתוצאות העשייה שלנו. חוק הכוונה אומר שכל דבר מתחיל בכוונה, כל דבר שקיים בעולמנו התחיל מכוונה של מישהו. חוק הכוונה גם אומר שצריך להתכוונן ואז לשחרר. יש הרבה מאמרים מעמיקים על חוק הכוונה, אני רוצה להתייחס פה למשהו אחד שחשוב בשיווק ובעסקים.

למשל בעל עסק שרוצה להרוויח מיליון שקל בשנה. הוא יכול להתכוונן על הכסף שהוא רוצה להשיג, או, להתכוונן על הערך אותו הוא רוצה לייצר עבור הלקוחות של העסק שלו ששוה את הסכום שהוא רוצה. אלו הן שתי התכווננויות שונות לחלוטין. האחת: "אני רוצה מיליון שקל בסוף השנה", השניה: "אני רוצה לייצר ערך ללקוחות שלי ששוה לי מיליון שקל ברווח ולהם הוא יהיה שווה הרבה יותר".

כאשר בעל העסק מתכוונן על פי האפשרות הראשונה, הוא חושב כל הזמן על הכסף שהוא רוצה לקבל, על העסקה שהוא רוצה לסגור, על הלקוח שהוא רוצה שישלם. לעומת זאת כאשר בעל העסק מתכוונן על פי האפשרות השניה, הוא חושב איך לתת יותר יותר לאחרים, איך לייצר שירות טוב יותר, מוצר טוב יותר, שירות ומוצרים שהלקוחות צריכים יותר ויעזרו להם יותר. הוא חושב על האחר. כשהכוונה של בעל העסק היא על הלקוחות שלו והוא דואג שהם יקבלו את המוצרים / שירותים הטובים ביותר והנכונים ביותר, ורק לאלו שזה באמת מתאים להם ונכון להם, כאשר זו הכוונה שלו, זו הופכת להיות כוונת העסק כולו ואז הערך שהעסק הזה מייצר ללקוחות הוא לאין שיעור גדול יותר מאשר אם כל ההתכווננות הייתה על התוצאה האישית, ואז במעשה קסם הערך חוזר אליו כמו בומרנג.

בני (ובנות) אדם- החוק השני בשיווק באינטרנט

הקונים והמוכרים הם בני אדם. בעלי העסקים וקהל היעד שלהם הם בני אדם. לבני אדם יש שמות, צרכים, מחשבות, רגשות ועוד. כשאתם חושבים על "קהל היעד" שלכם, על "הלקוחות הפוטנציאלים" שלכם, על "הלידים" שלכם, תזכרו, כל אלה שמות עצם שמתייחסים בעצם לבני אדם. נשים וגברים, ילדים ומבוגרים. בהתאם לעסק שלכם ולמוצרים שלו. למה אני מציין את זה כאן? כי פלעמים בתהליכי המחשבה העסקית והשיווקית אנו שוכחים שבסוף בני אדם הם אלה שקוראים את המיילים שלנו, מסתכלים על הפרסומות שלנו ומשתמשים במוצרים שלנו. ואם אנו באמת שוכחים את זה אז התוצאות מתחילות להראות כאילו הם לא בהכרח מיועדות לבני אדם. אנחנו הופכים להיות קהים יותר לגבי התהליך אם אנחנו לא זוכרים שאנחנו מתייחסים לבני אדם.

אז זכרו, יש לכם חזון כלשהו, לעסק שלכם, ואתם רוצים לממש אותו בצורה עסקית כלשהי, ולכן אתם צריכים לגעת בבני אדם ולגרום להם להאמין לכם ובכם. כשזה יקרה, עשיתם כבר 80 אחוז מהעבודה.

בני אדם

תכנון – החוק השלישי בשיווק באינטרנט

הכוונה לבד זה לא מספיק, אבל הכוונה שהיא בעצם הרצון יוצרת עשייה, ועדיף שהעשייה תהייה מתוכננת. בשיווק באינטרנט, תהליך שיווק מתוכנן הייטב (משפך שיווקי) יעבוד טוב הרבה יותר מפעולות שיווקיות אינן מתוכננות, ספורדיות, מקריות. כאשר מתכננים את השיווק באינטרנט צריך לחשוב ולתכנן על הרבה מאוד דברים, בינהם:

  • מהם המוצרים/שירותים שלכם
  • למי המוצרים/שירותים האלה מיועדים – קהל היעד
  • איפה נימצא קהל היעד הזה באינטרנט
  • איך אתם מגיעים אל הקהל הזה ופונים אל הקהל הזה
  • איזה ערך אתם יכולים לספק לקהל שלכם בחינם? כך שהוא יכיר אתכם ויתחיל לחבב אתכם?
  • איזה ערך אתם יכולים לתת לקהל שלכם בעלות נמוכה? קל יותר למכור וגם לקנות מוצר במאה שקלים מאשר מוצר בעשרת אלפים שקלים או מאה אלף שקלים. אבל אחרי שנוצר קשר בין בעל עסק ללקוח, בין עסק ללקוח, כאשר הלקוח קנה כבר משהו והוא מרוצה מאוד, יהיה לו קל הרבה יותר לקנות עוד מוצרים, בעלות גבוהה יותר
  • איזה ערך אתם יכולים לתת לקהל היעד שלכם בעלות גבוהה יותר?
  • איך מעבירים את המידע על הערך שלכם לקהל היעד? כלומר זה שיש לכם ידע להעביר לא אומר שהקהל שלכם מכיר בזה ויודע את זה, איך אתם מיידעים את הקהל?
  • איפה מוצאים אותם, את כל הלקוחות הפוטנציאלים שלכם?
  • איך מגיעים אליהם למרות מאות ואלפי הסחות הדעת שכולנו חווים כל הזמן?
  • באיזה ערוצי שיווק משתמשים? גוגל? פייסבוק? רשימות דיוור? יחסי ציבור? שילוב של הדברים?
  • איך בוחנים שהשיווק עובד? איך מזהים שההשקעה כדאית?

כל הנקודות האלו ובהתאם לעסק שלכם גם נקודות למחשבה נוספות צריכות להילקח בחשבון בשלב התכנון.

טכנולוגיה – החוק הרביעי בשיווק באינטרנט

העידן שלנו מורכב מאוד. מסובך אפילו. פעם לפרסם היה אפשר במודעה בפלייר, במודעה בעיתון, בטלפון. בהמשך אפשר היה ברדיו, בקולנוע ובטלויזיה, אבל זה היה יקר מאוד ובעצם התאפשר רק לחברות ענק. היום, כל בעל עסק יכול לפרסם בכל הערוצים ובצורות מדיה רבות ומגוונות. טקסט, תמונות, אודיו, וידאו, פייסבוק, גוגל, מיילים, מסנג'ר, סמס, וואטסאפ, יוטיוב, אאוטבריין, אינסטגרם, פינטרסט ועוד. כל אחד מאלה מאפשר מגוון רחב של אפשרויות, ומגוון רחב של מורכבות. ובנוסף, למי שמבין ומכיר ויודע, יש אינסוף תוכנות ושירותים שמאפשרים ליצור תהליכים אוטומטים, מהירים שמותאמים למציאות המשתנה תמידית.

קשה להתמודד עם כמות כזו גדולה של אפשרויות, טכנולוגיות, תוכנות. ובכל זאת, בעידן שלנו צריך. צריך להתמודד. צריך ללמוד מגוון רחב של כלים, ולדעת במי לתת אמון. הטכנולוגיה יכולה לעזור לנו אבל גם לקלקל, להרוס שם ולבזבז לנו הרבה כסף עם אנחנו מתשמשים בטכנולוגיה ובמדיה בצורה לא נכונה.

תגובות

(0)