בניית אתר חנות וירטואלית (איקומרס) – 17 נושאים שחשוב להבין לפני שמתחילים

בניית אתר חנות איקומרס

כאשר מתכננים לבנות אתר חנות וירטואלית באינטרנט יש הרבה דברים לחשוב עליהם, והרבה דברים לבצע. בפוסט זה אנסה להציג בפניכם את כל הנושאים שתרצו לחשוב עליהם, להחליט לגביהם ובהמשך גם לבצע אותם. הנושאים הם:

  1. מה מוכרים בחנות הוירטואלית שלכם באינטרנט?
  2. באיזו פלטפורמה כדאי ונכון לכם להשתמש לבניית חנות וירטואלית?
  3. מהם התכנים שיוצגו באתר החנות שלכם? האם רק מוצרים או תוכן נוסף?
  4. מה יהיה העיצוב של החנות שלכם? האם אתם רוצים אפשרות לעיצוב ייחודי ומיוחד או שאתם מסתפקי בעיצוב רגיל יותר
  5. כמה מוצרים ימכרו בחנות שלכם?
  6. איסוף התוכן לאתר החנות שלכם – איך עושים זאת נכון
  7. מהם סוגי המבצעים שיהיו בחנות ומתי כדאי לעשות שימוש בכל אחד מהם?
  8. מהו תהליך הרכישה בחנות?
  9. טלפונים/מכשירים ניידים, איך מתמודדים איתם, האם ריספונסיבי זה מספיק?
  10. למה ואיך מחברים את החנות למערכות נוספות כמו למשל:
    1. מערכת דיוור של מיילים
    2. מערכת דיוור של סמסים
    3. מערכת ליצירת אוטומציות שונות כמו ZAPIER
    4. חיבור של האתר למערכת ניהול לקוחות CRM
    5. פייסבוק – האם נרצה להציג בעמוד הפיסבוק את המוצרים?
    6. פייסבוק פיקסל
    7. Google AdWords Audience
    8. Google  YOUTUBE  Audience
  11. חיבור לרשתות חברתיות נוספות כמו אינסטגרם, פינטרסט ואחרות.
  12. באיזה מערכת טפסים כדאי ומומלץ להשתמש באתר על מנת לעזור למבקרים בו ליצור איתנו קשר ולהשאיר את הפרטים שלהם?
  13. האם האתר פונה לקהל ישראלי בעברית? לקהל זר באנגלית? גם וגם? ואולי בעוד שפות?
  14. אם האתר החדש מחליף אתר ישן יהיו שאלות נוספות שתרצו להתייחס אליהן. איך עושים את ההחלפה בדרך הנכונה ביותר?
  15. איך מייצרים תנועה של לקוחות וקונים לחנות?
  16. איך עושים אופטימיזציה של תהליך הרכישה, כלומר שהקונים שמגיעים לחנות ורוצים לקנות אכן יעשו זאת ולא יעלמו באמצע התהליך.
  17. עוד כמה נקודות על השקת אתר מכירות (חנות) וירטואלית eCommerce?

לאחר הפרסום קיבלתי בקשות מקוראים להתייחס לעוד שני נושאים:

  1. 18 – איחסון האתר
  2. 19 – אפשרויות תשלומים – סליקת כרטיסי אשראי, פייפל ועוד

הרבה שאלות, אנסה לענות את התשובות שלי, המבוססות על היידע והניסיון שלי, אתם מוזמנים להגיב למטה בשאלות או תובנות משלכם.

מה מוכרים באתר חנות וירטואלית באינטרנט?

בחנות באתר האינטרנט שלכם מוכרים את המוצרים שלכם, את השירותים שלכם. למעשה אפשר למכור באינטרנט כל דבר:

  • מוצרים פיזיים – מוצרי מיחשוב, בגדים, תכשיטים, בעצם כל מוצר.
  • מוצרי תוכנה או יידע שנשלחים אל הלקוח או מסופקים לו דרך האינטרנט – תוכנות, ספרים דיגטליים, מוסיקה, סרטים, תמונות ועוד. כל דבר שיכול לעבור כמדיה דיגיטלית.
  • מוצרי יידע שנשארים אצל הספק ונצרכים מרחוק – הדרכות, קורסים, וידאו און דימנד ועוד.
  • תמיכה מסוגים שונים, פגישות ייעוץ, הדרכה ועוד.

בעצם אפשר למכור היום כל מוצר ושירות דרך האינטרנט, החל ממוצרים ושירותים פשוטים מאוד ועד מורכבים מאוד. אז אם יש לכם עסק ובו אתם מייצרים ומספקים מוצרים/שירותים שלכם או דרככם אז אתם יכולים למכור אותם בחנות אינטרנט.

האם אפשר למכור מוצרים שאין לכם

יש עוד אפשרות, למי שאין עסק עדיין, והיא להקים עסק שכל מהותו מכירת מוצרים דרך האינטרנט, יש גם שיטות בהם אתר המכירות מבצע רק את המכירה עצמה (החיבור בין הקונה למוכר) ואז המוצר נשלח ישירות מהיצרן לקונה בלי שהיה בכלל ברשות החנות המוכרת, אז יש גם אפשרות לפתוח חנות אינטרנטית למוצרים שאין לכם.

באיזו פלטפורמה כדאי ונכון לכם להשתמש לבניית חנות וירטואלית?

בפוסט זה אני לא אעשה סקירה מלאה של כל הפלטפורמות לבניית אתר באינטרנט, אני גם לא מבין ולא מומחה בכל הפלטפורמות, אני רק אציין כמה מהן:

  1. MAGENTO – מג'נטו – המערכת החזקה ביותר היום ויחד עם זאת גם המורכבת ומסובכת ביותר להקמה וניהול חנויות. מתאימה לחנויות גדולות מאוד (אלפי מוצרים) בתקציב גדול מאוד.
  2. Shopify ודומותיה הזרות – מערכת בתשלום חודשי, מאפשרת הקמה מהירה של החנות ושימוש יומיומי נוח, יחסית לפלטפורמות בקוד פתוח במערכות אלו יש הרבה פחות שליטה על האתר ועל שינויים או התאמות. כמו כן צריך להמשיך לשלם חודשית כל הזמן על מנת שהחנות תמשיך לעבוד.
  3. אישופ, קונימבו ודומיתיהן הישראליות – יתרונות וחסרונות כמו למערכות הזרות אבל עם יתרונות וחסרונות נוספים. תמיכה טובה בעברית ובמערכות הסליקה הישראליות ויחד עם זאת הרבה פחות אפשרויות ניהול, ובגדול מערכות פשוטות יותר גם במראה וגם בניהול שלהן.
  4. PrestaShop ואופציות אחרות שפחות נפוצות בישראל, יש עשרות מערכות להקמת חנות, רובן לא תומכות בעברית בצורה מלאה ולא במערכות הסליקה הישראליות. אבל אם אתם רוצים להקים חנות לשוק הבינלאומי שווה לבדוק גם אותן.
  5. WooCommerse – נכון להיום המלכה הבלתי מעורערת של עולם המסחר באינטרנט. נכון להיום 42% מאתרי האיקומרס באינטרנט בנויים על WooCommerse  . WooCommerse היא מערכת שנהנית מכל העולמות. גם יחסית פשוטה לשימוש, גם ורסטילית ומאפשרת לעשות הכל. גם פתוחה ולכן יש לה אין סוף תוספות ותוספים וגם עובדת מעל וורדפרס שהיא מלכת האינטרנט, 60% מהאתרים מבוססים עליה. מכאן והלאה במאמר זה אני מתייחס בעיקר ל WooCommerse, זו המערכת שאני אוהב ומשתמש בה לבניית אתרי חנות.

אגב, אם מעניינים אתכם עוד סטטיסטיקות על האינטרנט אז אני ממליץ על אתר הסטטיסטיקות הזה: https://trends.builtwith.com/shop

וורדפרס ווקומרס WooCommerce
42%
שופיפי Shopify
7%
מג'נטו Magento
4%
כל האחרים הקטנים יותר יחד
53%

מהם התכנים שיוצגו באתר החנות שלכם? האם רק מוצרים או תוכן נוסף?

לפעמים חנות מציגה כמעט אך ורק מוצרים למכירה, לפעמים חנות היא חלק מאתר תדמיתי מלא, ולפעמים כחלק מבלוג מצליח. למעשה יש מגוון גדול מאוד של תהליכי מכירה וכל אתר הוא קצת שונה וייחודי. היופי באתרי וורדפרס ואתרי חנות מבוססים ווקומרס (WooCommerce) זה שאפשר לעשות איתם פשוט הכל. החל מלמכור 3-4 מוצרים/שירותים באתר של עסק ועד מכירות של מאות ואלפי פריטי אופנה, חשמל ואלקטרוניקה באתר חנות ייעודי.

לעסקים קטנים אני מציע להקים סביב הנוכחות שלהם באינטרנט קהילה. קהילה של אנשים שאוהבים את המוצרים / שרותים שאותו עסק מוכר ואשר יהנו לקנות הרבה יותר מפעם אחת. ולכן אני ממליץ מאוד להקים ולנהל בנוסף לחנות גם בלוג אקטיבי, להפיק ולהעלות סרטוני וידאו ובעצם להקים נוכחות של תוכן משמעותי, כזו שבזכותו אנשים יבואו ויהנו ממנו ובהמשך גם ירצו לקנות ממכם את המוצרים שלכם.

לסיכום, חנות יכולה להציג רק מוצרים, אבל מומלץ מאוד שאתר החנות שלכם יציג הרבה מעבר לכך.

 

מה יהיה העיצוב של החנות שלכם?

האם אתם רוצים עיצוב ייחודי ומיוחד או עיצוב רגיל ואחיד יותר

אחד היתרונות של אתר חנות מבוסס וורדפרס ווקומרס הוא מגוון האפשרויות האינסופי של העיצוב. החל מתבנית פרימיום קנויה, ויש אלפי תבניות כאלו וכלה בעיצוב מקורי וייחודי לחלוטין שאפשר להפוך לאתר חנות ייחודי על ידי פיתוח תבנית מותאמת. לפעמים נראה לנו שתצוגת המוצרים נראית דומה בכל אתרי המכירות אבל יש הבדלים שיכולים להיות מאוד משמעותיים בעיצוב ובמיתוג אבל לא רק, גם ביכולת לשנות עיצוב ופונקציונליות על מנת לשפר את אחוזי ההמרה (כלומר להפוך יותר "מבקרים" באתר לקונים באתר.

עם ווקומרס אפשרויות עיצוב החנות אין סופיות

 

כמה מוצרים ימכרו בחנות שלכם?

הרבה פעמים בעלי החנות לא יודעים כמה מוצרים כדאי להם לשים בחנות שלהם. "מה נחשב טוב". החנות היא שלכם, אתם יכולים למכור בה מוצר אחד או אלף מוצרים. למכירה של מספר קטן של מוצרים או שירותים יש עוד פתרונות שאינן ממש "חנות" עם כל המנגנון אבל אפשר בהחלט לעשות שימוש בווקומרס באתר הוורדפרס שלכם גם בשביל למכור מעט מוצרים או שירותים בתהליך מסודר של מכירה.

 

איסוף התוכן לאתר החנות שלכם – איך עושים זאת נכון

אתר מכירות מציג מוצרים או שירותים אותם צריך למכור באתר.
לכל מוצר צריך להציג את כל המידע וכל התוכן הרלוונטי עליו. כדאי מאוד להכין את כל התוכן בצורה מסודרת. עבור כל מוצר או שירות אתם צריכים שיהיה לכם:

  • שם המוצר/שירות
  • תמונה ראשית
  • תמונות נוספות
  • מחיר
  • טקסט מקוצר
  • טקסט מלא
  • יצרן
  • תכונות
  • חומרים מהם מורכב המוצר
  • יתרונות/תועלות של המוצר
  • רשימת מוצרים משלימים
  • תכונות של המוצר (צבעים, גדלים, מידות ועוד)

אחד הדרכים הנוחות להכין את התוכן לכל מוצר בצורה מסודרת היא ליצור טופס בגוגל דוקס, ולהגדיר בטופס הזה את כל הפרטים שיש למוצר שלכם.
אחרי שהכנתם את הטופס הזה, אפשר בקלות רבה למלא מוצר אחד אחרי השני בטופס הזה, להזין בו את כל הפרטים הרלוונטים וזה יוצר לכם טבלת Google Sheet מצוינת איתה אפשר בקלות להזין את התוכן לאתר, לפעמים אפילו כמעט אוטומטית לגמרי. זוהי גם הדרך בה אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו לרכז את כל התוכן על המוצרים שלהם כשאנו בונים להם אתר חנות.

google forms

מהם סוגי המבצעים שיהיו בחנות ומתי כדאי לעשות שימוש בכל אחד מהם?

זו כבר שאלה עסקית אסטרטגית מורכבת יותר. לא תמיד אפשר לדעת את התשובה על השאלה הזו מראש, לרוב יהיה נכון לנסות מגוון סוגים של מבצעים ולהתמיד עם מה שעובד הכי טוב עבור הקהל שלכם. הנה כמה אפשרויות למבצעים שאפשר לעשות באתר חנות שלכם:

  1. הנחה באחוזים על כל האתר – מבצע פשוט, מורידים לכל המבקרים באתר את המחירים על כל המוצרים באתר באחוז מסוים. למשל, מבצע BLACK FRIDAY 35% הנחה על כל האתר.
  2. הנחה באחוזים על חלק מהמוצרים באתר – דומה למבצע הקודם אבל חלקי, כאשר אנו רוצים לעודד קניה של סוג מסוים של מוצרים. יכול להיות בגלל מלאי גדול, רווחיות טובה, סוף עונה, אי רלוונטיות להמשך העסק ועוד.
  3. הנחה בסכום מסוים על כל האתר – דומה למבצע הראשון אבל במקום הנחה באחוזים הנחה בסכום קבוע, למשל 50 ש"ח הנחה על כל המוצרים באתר. זה מבצע שכדאי לעשות כאשר המוצר הזול ביותר שלכם לא יפגע בצורה מוגזמת מהנחה כזו. לדעתי עדיף להגדיר שהמבצע תקף רק מסכום קניה מסוים.
  4. הנחה (באחוזים או בסכום) למי שקונה מעל סכום מסוים – במבצע מסוג זה אפשר למשוך את הקונים לקנות בקצת יותר ממה שהם רגילים. למשל אם אתם רואים שמחיר הקניה הממוצע באתר שלכם הוא 150 ש"ח אפשר להגדיר במבצע שמעל 250 ש"ח מקבלים הנחה של 50 ש"ח או אחוז מסוים, ואז זה עושה למבקרים באתר "חשק" לקנות עוד משהו בשביל להגיע לסכום המזכה אותם בהנחה.
  5. הנחה (באחוזים או בסכום) רק על מוצרים מסוימים – דומה לסעיף 2 אבל אפשר גם באחוזים וגם בסכום קבוע.
  6. חיבור של מוצרים לחבילת מוצרים במחיר מיוחד – אפשר לחבר כמה מוצרים שכדאי לכם ל"חבילת" מוצרים ולתת עליה מחיר נמוך מאשר סכום המוצרים האלה בקנייה רגילה. זה אפשר לעשות כמבצע לארועים מיוחדים כמו יום האהבה, תחילת השנה, חג מסוים וכדומה.
  7. BOGO – By One Get One – בקניה של X קבל Y , מבצע שמאפשר נתינה של מתנה מוצר על כל רכישה של מוצר מסוים. אני ממליץ שהמוצר שנותנים במתנה יהיה כזה שיש לכם במלאי או שעלות הייצור שלו נמוכה ואת המוצר שצריך לרכוש כדאי שהוא יהיה מהמוצרים היקרים שלכם באתר.
  8. הנחה (באחוזים או בסכום) בקניה הבאה למי שקונה היום (השבוע, החודש) מעל סכום מסוים. מבצע שמתאים לארועי מכירה, תאריכים מיוחדים ועוד.

קופונים באתר מכירות

 

מהו תהליך הרכישה בחנות?

אתם רוצים לאפשר למבקרים באתר שלכם לקנות בצורה הקלה ביותר האפשרית. למשל אם הקניה היא תמיד של מוצר יחיד, אז ברגע הבחירה אפשר להעביר את המבקר ישר לעמוד התשלום, לעומת זאת אם אפשר לקנות כמה מוצרים על ידי הוספתם לסל הקניות אז כדאי להשאיר את המבקר באיזור החנות אבל להציג לו בצורה ברורה את מה שיש לו בסל הקניות, אולי בסרגל הצד או בחלק העליון (HEADER). אתם צריכים לשים לב שנדרשים כמה שפחות קליקים מהמבקר על מנת לבצע את הרכישה.

דבר נוסף שצריך לשים לב בתהליך הרכישה הוא שלמבקר באתר יש את כל המידע שהוא עשוי לרצות בהישג יד. כמובן תמונות ברורות של המוצר מכל הכיוונים, סוגי משלוחים, אפשרויות תשלום, תנאי ביטול והחזרות ועוד. תזכרו, למבקר באתר אין מישהו שעומד לידו ומציע לו עזרה, הכל צריך להיות ברור לו כשהוא לבד יושב מול המחשב או הטלפון הנייד שלו.

 

 

טלפונים/מכשירים ניידים, איך מתמודדים איתם, האם ריספונסיבי זה מספיק?

כל בעל עסק וכל בונה אתרים ואיש שיווק באינטרנט צריך לזכור, הרבה מאוד מבקרים באתרים שלכם מהטלפון הנייד שלהם. זה תלוי בתחום אבל בתחומים מסוימים אפילו 75%-80% מהמבקרים באתר יעשו זאת בעצם מהטלפון הנייד שלהם. כאשר אנשים מגיעים מהטלפון החוויה היא שונה לחלוטין מאשר גלישה מהמחשב הגדול אבל גם אז החוויה צריכה להיות נוחה, נעימה, ידידותית ומאפשרת קניה בקלות רבה.

לא מספיק שהאתר יהיה ריספונסיבי, הוא צריך להיות מותאם פונקציונלית למכשיר חכם.
למשל, להציג מהר למי שנכנס מהטלפון את "העיקר" אתם רוצים שהמבקר באתר יבין מהר לאן הגיע ומה מוכרים כאן.
במשכירים ניידים, אפשר להוסיף (וכדאי) לכפתורי השיתוף גם את האפשרות לשתף בלחיצת כפתור לוואטסאפ, מה שמאפשר לשלוח לחברים, משפחה או קבוצת וואטסאפ כזו או אחרת.
טפסים נפתחים, תמונות ב LIGHTBOX ועוד כל מיני אלמנטים מגניבים במסך רגיל עלולים לתקוע את כל התהליך במסך קטן, כדאי לוודא שזה לא קורה.
חשוב לבחון הייטב את התהליך מכל מסך רלוונטי ולתת לכמה אנשים לעשות זאת כשאתם צופים בהם, תלמדו מזה הרבה.

צפיה באתר בטלפון נייד

 

למה כדאי ואיך מחברים את החנות למערכות נוספות?

אתר אינטרנט לבד זה לא מספיק.
אתר אינטרנט הוא חלק, גם אם הלב הפועם, של מערכת השיווק ומכירות באינטרנט.
הסיכוי שמבקר מקרי באתר האינטרנט שלכם שהגיע בפעם הראשונה ומדפדף בו להנאתו באמת יקנה בפעם הראשונה הוא מאוד נמוך.
לעומת זאת, מבקר שביקר באתר פעם אחת, אהב מה שראה ויבוא שוב פעמים נוספות, מבקר כזה יהפוך בהמשך לקונה ואפילו לקונה קבוע והוא גם ישתף את אהבתו עם חברים.

בעצם אנחנו רוצים להעביר את המבקר באתר מסטטוס של "שוק קר" (לא מכיר אתכם בכלל) או "שוק פושר" (שמע עליכם, נשמע מוכר) לסטטוס "שוק חם" (רשום לרשימת תפוצה או אפילו כבר לקוח). 
אז איך עושים את זה? איך הופכים מבקר באתר ל"אוהד"?

קודם כל צריך "לסמן" (או "לצבוע") כל מבקר שהגיע לאתר. אחרי שצבענו את המבקרים באתר אנחנו יכולים לפרסם רק להם. וכשאנחנו מפרסמים רק להם, אנחנו יכולים לפרסם בדיוק רב יותר את הדברים שמעניינים אותם. וכשאנחנו מעניינים אותם במה שהם באמת מתענינים, הסיכוי שהם ירשמו לקבל מאיתנו מידע ואפילו יקנו מאיתנו הוא גדול יותר. 

נושא זה נקרא תהליך שיווקי או המשפך השיווקי וזהו תהליך מורכב ומעניין ומשמעותי מאוד לעסק שלכם ואפשר לקרוא עליו בפירוט בפוסט על המשפך השיווקי. אבל על מנת שאתר המכירות ישתלב הייטב במשפך השיווקי צריך לחבר אותו למערכות נוספות וכל אחת מהן תורמת את חלקה:

  1. מערכת דיוור של מיילים – ברגע שמבקר באתר נרשם לקבל מאיתנו, אנחנו נתחיל לחזר אחריו בצורה יפה ועדינה וחכמה על מנת שיבין שאנחנו, המוצרים שלנו והשירותים שלנו יכולים מאוד לעזור לו ולהועיל לו.
  2. מערכת דיוור של סמסים – אנשים פותחים סמסים באחוז גבוה מאוד. זה מגיע להם לטלפון ומפריע בעין. לדעתי שיווק מוגזם בסמס זה דבר מאוד מפריע ששכרו יוצא בהפסדו. יחד עם זאת יש דברים שהלקוחות מאוד שמחים לקבל בסמס.
    למשל, כשהזמנה יוצאת לכיוון הלקוח, הוא ישמח לדעת את זה.
    למשל כשנשלח לדםברשימה שלנו מתנה בצורה של הנחה או מוצר בחינם לכבוד היום הולדת, הוא ישמח לדעת גם מזה.
    ויש עוד דוגמאות. כך שכדאי לעשות שימוש נכון גם במערכת דיוור בסמס בנוסף על מערכת המייל.
  3. מערכת ליצירת אוטומציות שונות כמו ZAPIER – זוהי מערכת שמאפשרת לחבר (כמעט) כל מערכת באינטרנט עם מערכת אחרת באינטרנט. יש מאות מערכות נתמכות. אפשר לחבר למשל בין פעולה שמבקר עושה באתר למערכת ששולחת מייל ולמערכת ששולחת סמס ולמערכת שמוסיפה סטטוס חדש של אותו מבקר במערכת ה CRM ועוד. מערכת זו מאפשרת יצירת פעולות אוטומטיות רבות, פעולות שמאוד עוזרות בתהליך המכירה לכל אתר מכירות.
  4. חיבור של האתר למערכת ניהול לקוחות CRM – לפעמים אנו רוצים להוסיף בנוסף לאתר המכירות גם אנשי מכירות שיתקשרו ללקוחות הפוטנציאלים ויסגרו את העסקאות בצורה הישנה והטובה. לשם כך, אפשר לייצר סטטוסים של המבקרים באתר במערכת ה CRM בהתאם לתנאים שונים ואז איש המכירות יכול להתקשר בזמן אמת ולעזור לסגור את העסקאות. בנוסף זה מועיל לשירות לקוחות, שימור לקוחות, יצירת מכירות חוזרות ועוד.
  5. פייסבוק – אולי נרצה להציג בעמוד הפיסבוק את המוצרים של החנות שלנו? אפשר לחבר בין וורדפרס ווקומרס לעמוד העסקי בפייסבוק ובעצם לסנכרן בין החנות בווקומרס לתצוגת החנות בעמוד העסקי, ואז אפשר בעצם להציג את כל החנות בפייסבוק ולייצר קונים לכל מוצר דרך הפייסבוק. זה כלי מעולה ליצירת תנועה לאתר, ליצירת שוק חם וליצירת לקוחות חדשים.
  6. פייסבוק פיקסל – אנו יכולים לצבוע את כל מי שמגיע לאתר שלנו בפיקסל של פייסבוק, ואז להציג למבקרים באתר פרסומות ש"ירדפו אחריהם" כאשר הם בפייסבוק. זה מועיל משום שזה מאפשר לנו לפנות לקהל רלוונטי בצורה אחרת מאשר לקהל לא ידוע.
  7. Google AdWords Audience – על עיקרון דומה של הפיקסל של פייסבוק אפשר להציג פרסומות ברחבי האינטרנט (רימרקטינג) לכל המבקרים באתר שלנו. אנו נצבע אותם בטאג מיוחד של גוגל וכך ניצור קהל שאפשר להציג להם פרסומות מותאמות.
  8. Google  YOUTUBE  Audience – בדיוק זהה לסעיף הקודם אבל אנחנו יכולים לצבוע קהל לא רק באתר שלנו אלא גם כל מי שצפה בסרטוני וידאו שלנו, או בפרסומות וידאו שלנו, ואז אנחנו יכולים להציג להם תוכן מיוחד ומותאם. 

לקבלת צ'קליסט מלא להקמת אתר חנות וירטואלית

תבניות מומלצות, פלאגאינים מומלצים, חברת איחסון, כל הפעולות לביצוע, מה לבדוק עם המפתחים ועוד

חיבור לרשתות חברתיות נוספות כמו אינסטגרם, פינטרסט ואחרות

החיבור עם רשתות חברתיות הוא דו כיווני. מצד אחד כדאי לייצר תנועה של שיתוף מהאתר לרשתות החברתיות וזה יוצר תנועה נגדית מהרשתות אל האתר.
פעולה דו כיוונית זו עובדת וידועה לכולם כשמתייחסים לפייסבוק אולם זה נכון גם לגבי רשתות חברתיות אחרות כתלות בתחום האתר שלכם והומוצרים שלכם.
אם לתמונות יש משמעות רבה באתר שלכם אז רשתות כמו פיטרסט ואיסטגרם יכולות להועיל לכם מאוד.
אם לעומת זאת האתר שלכם פונה לקהל עסקי אז לינקדאין עשוי להיות טוב עבורכם.
פייסבוק מתאים נכון להיום לכולם, בדרך כזו או אחרת משום שלמעשה כולם נמצאים שם.

לכן, כדאי שיהיו כפתורי שיתוף מתאימים בכל עמוד תוכן מתאים באתר שלכם, זה יכול להיות בבלוג, בפוסטים, במאמרים וכמובן במוצרים.

 

באיזה מערכת טפסים תשתמשו באתר על מנת לעזור למבקרים בו ליצור קשר ולהשאיר את הפרטים שלהם?

הטפסים באתר מיועדים לקבל מידע מהמבקר באתר על מנת להחזיר לו מידע. יש טופסי יצירת קשר רגילים, כאלה משאפשרים למבקר באתר לשאול שאלה, לבקש בקשה או (וגם זה קורה) מקום להתלונן בו. אלו הם טפסים שהתוצאה שלהם יכולה להיות שישלח אליכם מייל, שיפתח מקרה במערכת שירות לקוחות וכדומה.

ישנם טפסים אחרים, שמטרתם לגרום למבקר באתר להרשם למשהו. להרשם לקבלת קופון הנחה, להרשם לקבלת מדריך רלוונטי, להרשם לקבלת מתנה וכדומה. אלו הם טפסים שנרצה להציג ללקוח במגוון דרכים ונרצה ללמוד איזה מהטפסים עובד טוב יותר ואיזה מציק יותר. המטרה, יצירת קהל של אנשים שרשומים לרשימת תפוצה מותאמת וחכמה ככל האפשר ובה כל רשום מקבל את המיילים המתאימים לו ביותר, בהתאם לתחומי עניין, גיל, מין, תאריכים וכדומה.

ישנן מערכות טפסים מסוגים שונים, ישנן מערכות חיצוניות, ישנם מודולים פנימיים וישנם מודולים שמיועדים בעיקרון לדברים אחרים אבל אפשר לעשות בהם שימוש גם לטפסים.

  1. מערכות חיצוניות כמו: OptinMonster.com, sumo.com ואחרות. למערכות אלו יש יתרונות רבים, הן מעולות למשיכת פרטים אישיים לצורך הרשמה, לעיתים יש להם בעיות עם עברית, שווה לבדוק לפני שרוכשים.
  2. מודולים של טפסים כמו Contact Form 7 או Gravity Forms ועוד. אלו הם תוספי וורדפרס המאפשרים להציג מגוון של טפסים באתר. ניתן לעשות בהם שימוש כמעט לכל דבר על מנת לבקש פרטים או מידע מהמבקרים באתר, אך הטפסים ייראו בד"כ מאוד בנאליים, משעממים. בנוסף לכך, יש לחבר אותם למודולים נוספים על מנת ליצור טריגרים אוטומטיים שמציגים אותם. כלומר לעשות שימוש בפלאגאינים נוספים לצורך כך. 
  3. טפסים שהם חלק ממערכות לניהול תוכן חדשני (Page Builders) כמו למשל אלמנטור המצוין. גרסת הפרו של התוסף מכילה בתוכה גם מודול טופס שאפשר לעשות איתו כמעט הכל. מודולים אלו מאפשרים ליצור גם פונקצינליות מצוינת וגם מראה מרשים ולהתאים לכל סוג טופס ולכל מקום באתר.

שפות – האם האתר פונה לקהל ישראלי בעברית? לקהל זר באנגלית? אולי גם וגם? ואולי עוד שפות?

עברית שפה קשה. עדיין לא כל התבניות ולא כל התסופים עובדים מצוין עם עברית, אמנם בוני אתרים מקצוענים יכולים להתאים כל מה שצריך לעברית אבל צריך לדעת שעדיין יש מגבלות שפה. לאנגלית ושפות לטיניות אחרות כמעט ואין בעיה, 99% מהתוספים יעבדו ויתמכו בכל התבניות ובכל השפות.

נקודה נוספת, להקים אתר מכירות בכמה שפות יש צוורך בהרבה מאוד עבודת תוכן, כל התוכן עבור כל מוצר צריך להיות בכל השפות, זה אולי נשמע טכני, וזה באמת טכני, אבל זה גוזל המון זמן ואנרגיה וההמלצה שלי היא לא להתחיל עם שפות נוספות עד שהשפה הראשונה (הראשית) עובדת טוב, כל התהליכים מוגדרים היטב, מסודרים וממוטבים ורק אז אפשר להוסיף שפה נוספת ובהמשך עוד.

 

 

אם האתר החדש מחליף אתר ישן יהיו שאלות נוספות שתרצו להתייחס אליהן. איך עושים את ההחלפה בדרך הנכונה ביותר?

כאשר מחליפים אתר ישן באתר חדש יש כמה דברים שצריך לעשות וזה רלוונטי לפוסט נפרד. בגדול חשוב לדאוג שעושים שימוש נכון בהחלפה ולהנות מקידום האתר ולהימנע מללכת אחורה, כולל בתוצאות בגוגל ובשאר מנועי החיפוש. אחד הדברים החשובים הוא לקחת את כל או רוב הקישורים שגוגל מציגה עבור האתר הישן, כל המוצרים, הקטגוריות, הפוסטים בבלוג אם היה וכדומה, ולעשות להם הפניות 301 למיקומים הנכונים והמתאימים ביותר באתר החדש.  מה שזה עושה, זה כמה דברים:

  1. מודיע לגוגל שהקישור הישן כבר לא נכון, לא רלוונטי ולכן יש להפנות כל מי שלוחץ על הקישור בצורה אוטומטית לעמוד המתאים באתר החדש.
  2. מפנה את כל הקישורים הישנים שקיימים במיילים שנשלחו, באתרים אחרים, בפייבוריטס  של אנשים למקום המתאים במקום שיגיעו לעמוד 404 שאינו נמצא. 
הפעולה הזו עושה שני דברים, היא גם שומרת או אפילו משפרת את המיקומים בחיפוש וגם שומרת ומשפרת את חווית המשתמש שרוצה להגיע לאתר שלכם. 

 

איך מייצרים תנועה של לקוחות וקונים לחנות?

זו שאלת השאלות, לא מספיק להקים אתר חנות, צריך לפעול על מנת שתהייה תנועה של מבקרים לאתר ולוודא שחלק מספיק גדול של המבקרים באתר גם יקנו. 
זכרו, באינטרנט נכון להיום יש למעלה ממיליארד אתרי אינטרנט, זה שמקימים אתר חדש עוד לא הופך אתכם לעשירים. האתר הוא חשוב אבל בשביל להצליח באמת חייבים לעשות עבודה שיווקית נכונה ולהצטייד באורך רוח. סבלנות, סבלנות, סבלנות.

משפך המכירות שלכם הוא תהליך שבו כמות מסוימת של מבקרים מגיעים לאתר ואחוז מסוים מתוכם הופך ללקוחות משלמים. זהו תהליך מורכב בכל הרמות, יש המון דברים לעבוד עליהם, למדוד אותם ולשפר אותם כל הזמן: תמחור, שיווק, תפעול, מכירה, יחס המרה ועוד. 

הנה תיאור מקוצר של התהליך, אקדיש לתיאור המפורט של הקמת משפך שיווקי פוסט ניפרד בקרוב.

משפך שיווקי קלאסי מורכב מתהליך ובו אנשים שלא שמעו על העסק שלכם מעולם ("שוק קר") הופכים בסופו של דבר ללקוחות משלמים ("שום חם מאוד")
על מנת שזה יקרה צריך להגיע לקהל אנשים רלוונטי – לקוחות פוטנציאלים – ולהכיר להם את העסק שלכם יחד עם המוצרים/שירותים שלכם. 
כמובן שלא כל מי שנחשף באמת יתעניין, אבל אלו שיתעניינו יגיעו לאתר שלכם או לעמוד הפייסבוק שלכם או לערוץ היוטיוב שלכם וכן הלאה, ואותם אנחנו נסמן כך שנדע שהם התעניינו בכם. 
עכשיו כבר יש לנו שני סוגי קהלים. קהל קר שלא מכיר אתכם בכלל וקהל פושר שמכיר אתכם, או שמע עליכם או על המוצרים/שירותים שלכם. לקהל הזה ("הפושר") אתם יכולים להתחיל להציע על ידי פרסום מטורגט נכון לקבל מכם מידע מקצועי יותר, בצורה של מדריך מסוים, באיבוק, בוידאו, בוובינר, בהרצאה, בפגישה וכולי. לכל מי שנרשם לקבל מכם את המידע אתם מספקים את המידע הטוב ביותר שלכם. ועכשיו כבר יש לנו קהל נוסף שהוא "קהל חם". "קהל חם" או "שוק חם" הם האנשים שמתעניינים עד כדי כך במוצרים/שירותים שלכם שהם אפילו רוצים לקבל מכם מידע רלוונטי ולכן נתנו לכם גם פרטים שלהם. 
הם נתנו לכם אימייל שלהם או טלפון שלהם וזה ממש לא מובן מאליו.

עכשיו יש לכם כבר שלושה קהלים שונים שאתם רוצים להתייחס אליהם בצורה שונה:

  • שוק קר – לא שמעו עליכם בכלל ולכן אתם מנסים להכיר להם את העסק שלכם והמוצרים/שירותים שלכם.
  • שוק פושר – שמעו עליכם, נכנסו לאתר/דף עסקי/ערוץ יוטיוב או כל נכס אינטרנט אחר שלכם וצבעתם אותם בעזרת קוד כך שבעזרת מערכות פרסום שונות תוכלו לטרגט אותם, לפרסם להם מידע ספציפי יותר.
  • שוק חם – נרשמו ונתנו לכם דרך התקשרות, מייל, טלפון וכדומה, הם עד כדיי כך מעוניינים במה שיש לכם להציע עד שהם אפילו נתנו לכם דרך ליצור איתם קשר, לכן ההתיחסות אליהם היא כאל שוק חם, קהל חם.
  • שוק חם מאוד/רותח – הם הלקוחות שלכם, אהבו את המוצרים/שירותים שלכם כל כך עד שהחליטו לקנות אותם. מאותו רגע הסיכוי שהם יקנו מכם שוב תלוי כמעט רק בכם. תדאגו שחווית הקניה והשירות תהייה מעולה והם ירצו לקנות מכם עוד ולספר עליכם הלאה.

הדרך לייצר לקוחות לחנות שלכם היא לדאוג שכל הזמן יש קהל גדול יותר ויותר של שוק קר וכך ממנו יהיה אחוז מסוים של שוק פושר וממנו שוק חם. בשביל זה צריך לשמור תקציב לשיווק ולפרסום ולא להשקיע הכל רק בבנית האתר.

משפך שיווקי שיביא קהל לאתר החנות שלכם

 

איך עושים אופטימיזציה של תהליך הרכישה, כלומר שהקונים שמגיעים לחנות ורוצים לקנות אכן יעשו זאת ולא יעלמו באמצע התהליך

יש לכם קהל גדול של מבקרים באתר. ויש נרשמים. ויש המרות. ויש לקוחות משלמים. אבל לא מספיק.
בעצם תדעו לכם שזה תמיד לא מספיק. לא משנה מהו אחוז ההמרות באתר, תמיד אפשר לשפר אותו. בטח ובטח כשהאתר חדש.
בשלב זה כדאי לעשות תהליך אופטימיזציה של תהליך הקניה באתר. לבדוק היכן עוזבים המבקרים באתר, היכן הם ניתקעים, אולי חסר להם מידע, אולי יש שדות מעצבנים או מיותרים, אולי יש הסחות דעת דווקא בשלבי הקניה והתשלום. צריך לבדוק כל שלב, לבדוק ולמדוד ולנסות ניסיונות שונים על מנת לשפר. יש כאן הרבה ניסוי וטעיה, ניסיון וידע בהחלט עוזרים אבל לא מספיקים.
אין תשובות מוכנות מראש לכל דילמה, צריך לבדוק, לתקן ולמדוד את התוצאות. גם על תהליך זה יהיה בעתיד פוסט מלא ונפרד.

 

עוד כמה נקודות על השקת אתר מכירות (חנות) וירטואלית eCommerce

לפני סיום עוד כמה נקודות למחשבה על מה שצריך לעשות כאשר משיקים אתר מכירות חדש.

  • לבחון את המוצר/אתר שלכם – האתר מוכן לעלות לאויר זה הזמן לבדוק אותו מכל הכיוונים, לראות שהכל עובד. החברה שבנתה לכם את האתר עשתה את זה בטוח (אם הם מקצועיים) אבל גם הם יכולים לטעות או לפספס משהו.
    עכשיו זה הזמן שלכם לבדוק.
    בהתאם לגודל האתר קחו כמה שעות או כמה ימים ובדקו אותו. עדיף שכמה אנשים יבדקו אותו. אם זה אתם והעובדים שלכם בעסק תעשו זאת יחד כולכם. אם אתם לבד אז זה הזמן לבקש מחבר/ה או בן/ת משפחה לנסות את האתר יחד איתם, הם ינסו לרכוש באתר ואתם תסתכלו עליהם עושים את זה. אם יש בעיות, זה הזמן לפתור את הבעיות האלו.
    בסוף הבדיקות אתם צריכים להיות בטוחים שהאתר עובד תקין.
  • השקה שקטה – כשהאתר מוכן ומעלים אותו לאויר אנחנו לא רוצים כמות גדולה מדי של מבקרים בבת אחת, אנחנו רוצים לבדוק את האתר עם הקהל הרגיל שנכנס אליו – במידה והאתר מחליף אתר ישן. אם זה אתר חדש לחלוטין צריך לייצר לו קצת תנועהבכמות מדודה בשלב ראשון.
    המטרה שלנו לבדוק קודם כל שהאתר עובד עם קהל אמיתי.
    אנחנו רוצים לבדוק מה התגובות של הקהל. אנחנו רוצים לראות שאין תקלות חמורות שלא עלינו עליהן בשלב הבדיקות שלנו.
    לשלב הזה אנחנו מתייחסים כאל "השקה שקטה" עבודה מול קהל אמיתי אבל בלי פרסום ובלי רעש וצילצולים. אחרי שנראה שהכל תקין, אפשר יהיה להתחיל בשיווק ופרסום מאסיבי יותר.
  • לא להניח שאנשים יגיעו כך סתם לאתר שלכם – דיברנו על זה בסעיף ה"תנועת לקוחות" וחשוב לזכור את זה, אתר לא עולה לאויר ותוך שניות או ימים ואפילו לא תוך שבועות ספורים הופך למכונת מזומנים.
    זה דורש זמן, זה דורש סבלנות וזה דורש להביא קהל, וכדאי שהקהל הזה יקבל מכם ערך רב ויהפוך לאוהד ואוהב שלכם. בעצם אתם רוצים ליצור קהילה של אנשים שאוהבים את המוצר שלכם והם יהיו אלה שקונים עוד ועוד וכמובן שאתם רוצים שעם הזמן הקהילה הזו תלך ותגדל.
  • שמרו תקציב לפרסום ממומן – על מנת ליצור את הקהילה שלכם, חשוב מאוד לשמור תקציב ואורך רוח לשלב השיווק והפרסום. לזכור שהתקציב הזה הוא לא חד פעמי, קחו בחשבון לפחות חצי שנה ואפילו שנה של פרסום לפני שהחנות שלכם מייצרת הכנסות גדולות ומספקות.
  • הקשיבו ללקוחות שלכם – הלקוחות שלכם יפנו אליכם מעצמם. תמיד יש את אלו שמעירים הערות וזה דבר טוב. מהם תלמדו הכי הרבה אם תהיו פתוחים להקשיב. לא תמיד זה נוח, לא תמיד זה נעים, אבל זה הקהל וכדאי להקשיב להם וללמוד מהם.
    בנוסף לפניות היזומות של הקהל, כדאי בשלבים שונים ליצור פניה יזומה שלכם ללקוחות ולבקש מהם לענות על כמה שאלות. אפשר בכתב, אפשר בע"פ ואפשר גם וגם. בכל דרך שבעזרתה תלמדו על העסק שלכם מהצד של הלקוחות שלכם. על המוצרים/שירותים שלכם וגם על תהליך המכירה, השירות, האספקה ואיכות המוצר, אתם רוצים מאוד לדעת מה חושבים עליכם, ולהודות לכל מי שמסכים לספר לכם.
    אפשר להציע בונוס למי שמוכן לספר לכם מהחוויה שלו. אפשר להציע קופון הנחה, מתנה, כל דבר שיכול לגרום ליותר לקוחות לספר לכם מה שאתם רוצים לדעת.
  • לא לנסות לעשות הכל מהרגע הראשון – הרבה פעמים יש לכם כבעל העסק רצון לעשות המון דברים. להציע המון שירותים והמון מוצרים. אני מציע לכם להתמקד בתחום אחד, בשיטה אחת, בקהל אחד.
    בהתחלה, להיות ממש טובים במשהו אחד שאתם עושים, ולאחר שאתם כבר מצליחים במה שאתם עושים להוסיף עוד מוצרים/שירותים תהליכים. זוהי עצה מאוד כללית כי כל עסק הוא אחר.
    המטרה היא שלא תנסו לעשות הכל יחד מהרגע הראשון. תעשו משהו אחד טוב ואז תעשו עוד משהו טוב וכן הלאה.
  • להכין תשתית חזקה מראש – להחליף תשתיות זה תהליך יקר. ולכן כדאי שהתשתית תהייה טובה מספיק כבר מההתחלה. תשתיות לאתר ועסק מכירות הן מגוונות מאוד, גם לזה אפשר לייחד פוסט נפרד אולם בין השאר מדובר במערכת עליה האתר עובד, בהוסטינג של האתר, חברת דיוור המיילים, במערכת ה CRM, במערכת האוטומציה שלכם ועוד.
  • לא להתייאש מהר, או כמו שסת' גודין אומר: "לעסק מצליח זה לוקח כשש שנים להפוך להצלחה בן לילה".

איחסון האתר – HOSTING

איחסון אתר אינטרנט חשוב לעשות בחברת איחסון טובה. לפעמים פונים אליי ושואלית אותי: יש לך המלצה לחברת איחסון טובה אמינה וזולה?" אז אני עונה שאני לא הייתי הולך על ה"זולה?" כאלמנט חשוב כאן. כשמדובר באיחסון אתרים העלויות בימינו גם ככה לא מאוד גבוהות, גם אצל החברות הטובות. לדעתי חשוב ללכת על חברה מומלצת, חברה אמינה. כחלק מהשירות שלכם אתם צריכים לקבל אבטחה ברמה גבוהה, גיבויים יומיים, יכולת שיחזור מהירה וגם קלות עבודה מול השרת. בנוסף, שירות לקוחות זמין ואפקטיבי. בצ'קליסט אני מפרט גם חברות שאני ממליץ עליהן ספציפית. (ניתן להוריד אותו בסוף המאמר). 

אפשרויות תשלומים – סליקת כרטיסי אשראי, פייפל ועוד

לאתר שפונה לשוק הישראלי כמובן הכל קצת יותר מסובך מאשר אתר זר. הנה אפשרויות התשלום האפשריות באתר שלכם:

  1. פייפאל היא מערכת תשלומים עולמית וגם בארץ היא כבר יותר ויותר נפוצה ובשימוש. אפשר גם לשלם דרכה בכרטיסי אשראי או למי שיש חשבון פשוט לשלם דרך החשבון שלו. קל מאוד לחבר אותה לאתר חנות מבוסס ווקומרס. אני ממליץ בכל מקרה שגם זו תהייה אחת האפשרויות לתשלום.
  2. המחאות או מזומן – אני לא ממליץ לאפשר קבלת המחאות או מזומן, זה יוצר בעיות. מה שכן בשלבי הבדיקות אתם יכולים להפעיל אפשרות זו בקלות ואז לבדוק שהכל עובד עד קבלת התשלום. 
  3. העברות בנקאיות – האמת היא שאני לא יודע איך שיטה זו עובדת בארץ, לא ניתקלתי באתר ישראלי שעושה בזה שימוש, ואני לא ממליץ על כך.
  4. סליקת כרטיסי אשראי – זו הדרך הנפוצה ביותר לקבל תשלומים באינטרנט. בימינו זה יחסית פשוט להתחבר למערכת סליקה עם ווקומרס וכמובן שזה ממש חובה לאפשר אפשרות סליקה בכרטיסי אשראי. מיד אפשרט את הדברים ששווה לתת עליהם את הדעת לפני שמחליטים על הדרך הנכונה לכם לסלוק כרטיסי אשראי.
כאשר מתחברים לסליקה כדאי מאוד גם להתחבר למערכת חשבוניות אוטומטיות שבכל קניה נשלחת חשבונית ללקוח.
יש הרבה אפשרויות בשוק היום.
בבואכם להחליט בנושא זה קחו בחשבון את הנושאים הבאים:
  • מי מאפשר לעשות זיכוי כספי תוך כדי הוצאת חשבונית זיכוי – זה יכול להיות סיפור מעצבן.
  • מהם העלויות הנסתרות אם יש כאלה
  • האם אפשר לעשות עסקת תשלומים?
  • האם אפשר לעשות עסקה דחויה?
  • מתי אתם מקבלים את הכסף?
  • כמה עמלות זה"כ הכל יחד לוקחים לכם על כל 10000 ש"ח שרכשו באתר?
  • ועוד
באופן אישי אני יכול להמליץ על שלוש חברות:
  1. מערכת iCount – אני עובד איתם ומרוצה, אבל אין לי חנות אלא תשלומים באשראי דרכם. תוסף לחיבור אליהם יש מהם ישירות בעלות 350 ש"ח חד פעמי. לקוחות שלי מקבלים 5% הנחה על ידי לחיצה על הקישור הזה: http://www.icount.co.il/recommend?aff=418120 
  2. ריווחית. אני לא עובד איתם אישית אבל יש לי קולגות שכן והם מאוד מרוצים. התוסף שמחבר בין החנות ולמערכת שלהם מסופק על ידם ובחינם וזה גם משמעותי (תוספים אחרים יכולים לעשלות כמה מאות שקלים בשנה).
    האתר שלהם: https://icredit.rivhit.co.il 
  3. עוד חברה שאולי תתאים לכם זו החברה הזו, היא חדשה יחסית אבל מבית טוב ויש לה פתרון במיוחד לחנויות רשת כמו שלכם. לא מכיר אותם אישית, אבל מבדיקה שעשיתי הם עשו עלי רושם טוב. אשמח לשמוע מחוויות שלכם.
    https://www.slikal.co.il/
 
נושא הסליקה והחשבוניות הוא מאוד חשוב משום שזו הרבה פעמים "חתונה קתולית" ומי שאתם נרשמים לשירותיהם עכשיו יהיה קשה לעזוב בהמשך (כמו בנק) לא בלתי אפשרי אבל בהחלט קשה.

סיכום

קראו הייטב את הפוסט שוב, הכל חשוב. אשמח מאוד אם תכתבו לי בתגובות את ההארות וההערות שלכם ואם יש גם שאלות. אני אשמח לענות ולהתכתב אתכם. 

לקבלת צ'קליסט מלא להקמת אתר חנות וירטואלית

תבניות מומלצות, פלאגאינים מומלצים, חברת איחסון, כל הפעולות לביצוע, מה לבדוק עם המפתחים ועוד

דניאל שלגי שירה

דניאל שלגי שירה

אהבתם? שיתוף יעזור גם לאחרים לקרוא וללמוד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pocket
שיתוף ב print

כתוב/כתבי תגובה

Select your currency
EUR יוֹרוֹ